Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten
Zoeken in Conditietesten.nl via Google

 
 

 

             

 

(Zie ook rekenmachine onderaan)
Deze test is ontwikkeld door de Poolse inspanningsfysioloog Jerzy Zoladz. Aan de hand van de maximale hartslag zijn er 5 trainingszones: je maximale hartslag -50, -40, -30, -20, en -10 slagen.
Met behulp van de Zoladztest kan ook goed worden nagegaan welke hartslagzone(s) na een trainingsperiode verbeterd of eventueel verslechtend zijn; de gefietste afstand in het betreffende blok is dan groter/kleiner geworden.


Benodigdheden
Voor de uitvoering van de test is nodig: een stuk weg met niet te veel verkeer (altijd blijven oppassen!), een fietscomputer en een hartslagmeter. En een dag met niet veel wind.


Hoe
Doe een warming-up van zo’n 20 minuten. Hierna begint de test. Fiets 5 maal 6 minuten in een gelijkmatig tempo. De eerste fiets je 50 slagen onder je maximale hartslag (heel rustig tempo), de tweede 40 slagen (normaal tempo), de derde 30 (vlot), de vierde 20 (rond het omslagpunt) en tenslotte de laatste 10 slagen (pittig tempo boven het omslagpunt). Neem tussen de series een fietspauze van 2 minuten en noteer de gefietste afstand. Probeer maximaal twee hartslagen af te wijken.


Uitwerking
Na het invullen van onderstaande tabel heb je per trainingssoort een overzicht van de hartslagzone en de daarbij behorende fietssnelheid (in km/u). Ook zijn aangegeven de tijden per 500m, 1000m, 1500m en 5000m.

Rekenmachine

Wat is je maximale hartslag? 

Max. hartslag: 

Wat zijn de afstanden die je gefietst hebt per hartslagzone?

Zone 1:    Zone 2:    Zone 3:    Zone 4:     Zone 5:


 
De daarbij behorende trainingstabel:
                           
  Afstand  Snelheid

500m

1000m

1500m

5000m

   

Hrts

 

Hartslagzone

     
Zone 1:        <  Rustige duurtraining / herstel
Zone 2:

 Normale duurtraining
Zone 3:    

 Pittige duurtraining
Zone 4:    

 Lange tempotrainingen
Zone 5:    

 Korte tempotrainingen
                           
Na keuze kunnen de afstanden en hartslagwaarden worden veranderd met de scroll-knop of pijltjestoetsen.
Hardlopers
Voor hardlopers die meer willen weten over trainen met de Zoladztest: Runinfo.nl
Stuur door
 

 
 

 

Start: Augustus 2005  Laatst gewijzigd op: